En suggestiv och skruvad thriller. Recension GP juni -14

Det är något med små hålor på landsbygden som ger förutsättningar för en viss typ av berättelser. I den lilla orten möts alla sorters människor, och blir synliga för varandra. Det öppnar för mörka och skruvade dramer med klaustrofobisk känsla. En sådan berättelse är Martins Jerns tredje bok, Svensk synd.

Till orten Ryda kommer fjortonårige Otto och hans mamma, på flykt undan Ottos våldsamme far. De har i flera år flyttat runt men alltid blivit hittade. Kanske kan den undangömda platsen vara räddningen?

De tar in på Rydas sunkiga motell och börjar göra sig hemmastadda men Otto märker snabbt att allt inte står rätt till. Större delen av invånarna är hjärntvättade av en kristen sekt och i skolan trakasseras Otto av pastorns son Johannes och hans gäng, med skolpersonalens goda minne. När det blir konfrontation är det Otto som blir skickad till skolkuratorn – som frågar varför han lever i synd och inte vill acceptera Jesus. Samtidigt gör sig Otto bekant med de andra ”syndarna” i stan: motellägarens dotter Monika, hennes kompis Sara, ortens knarklangare Jerry och Jean, heavy metalbröderna Kenny och Klon och inte minst de båda män som har i uppdrag att städa upp när människor tagit livet av sig genom att ställa sig framför tåget. Ovanligt många, med tanke på ortens storlek. När Kenny plötsligt och oväntat blir en av dem börjar Otto tillsammans med Sara och Klon att undersöka saken. Vad händer egentligen på det gamla igenbommade hotellet?

Martin Jern skriver suggestivt och stämningen är mörk och obehaglig. Känslan av att inte kunna lita på någon eller något är stark och Ottos frustration och ilska känns i hela kroppen under läsningen. Svensk synd, är en hårdkokt thriller som får mig att tänka på både Twin peaks och megasuccén Engelsforstrilogin. Martin Jern är förutom författare även filmmanusförfattare och producent, och jag har inte svårt att se Svensk synd också bli en utmärkt film.

Precis som i sin förra bok, Affektion, skriver Martin Jern om unga människor som om de vore betydligt äldre. Det finns en risk att det skrämmer bort en och annan potentiell tonårig läsare som borde kunna uppskatta denna berättelse, men som kanske inte vill läsa om någon som är yngre än hen själv. Jag hoppas att det inte blir så för Svensk synd är en bok som liksom redan nämnda engelsforstrilogin också borde kunna hitta många äldre, och även vuxna läsare. Det är den sannerligen värd.

Eva-Lotta Hultén

Svensk synd

Martin Jern